Lohduttaa muita ahdingossa olevia

Toisessa kirjeessä korinttilaisille sanotaan (1:3-4):

”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, armahtava Isä ja runsaan lohdutuksen Jumala! Hän rohkaisee meitä kaikissa ahdingoissamme, niin että me häneltä saamamme lohdutuksen voimalla jaksamme lohduttaa muita ahdingossa olevia.”

Lähimmäisenrakkaus ei kuulu uskonnoille vaan ihmisyyden perusolemukseen. Sitä kuitenkin korostetaan uskonnoissa kuten kristinuskossa ja Krishna-liikkeessä, koska muiden palveleminen on Jumalan palvelemista.

Muiden auttaminen usein yhdistetään johonkin suureen ja mahtavaan tekoon, vaikka kyse on niinkin pienen tuntuisesta teosta kuin ajatella hyvää muista ja muistaa, että jokaisella meistä on oma risti kannettavannamme. Lähimmäisen muistaminen rukouksessa on muiden ahdingossa olevien lohduttamista.

Itse olen hyvin vajavainen ja syntinen, hyvin kaukana puhtaasta Jumalan rakastamisesta. Mutta omassa ahdingossani yritän parhaani mukaan muistaa, että meissä jokaisessa asuu pala paratiisia, Jumalan valtakuntaa.

Eräs viisas Krishna-liikkeessä mukana oleva henkilö nimeltä Tapo Divyam Dasa totesi kerran puheessaan, että maailma ja yhteiskunta voi huonosti sen takia, koska Jumala ei ole kaiken keskiössä eikä Jumalaa tunnusteta – Jumala ei ole läsnä. Hän on oikeassa, sillä jos ihmiset keskittyisivät enemmän Jumalan rakastamiseen ja palvelemiseen, itsekkyys katoaisi ja ihminen alkaisi nähdä toisia ihmisiä ihmisinä eikä hyödykkeinä.

Minua ahdistaa tällä hetkellä hyvin paljon tätä kirjoittaessani. Olen edelleen psykiatrisella osastolla, ja kaipaan vaimoani ja lapsiani. Mieleeni nousee ajatuksia ”miksi minä”, ”miksi juuri minä sairastuin”, mutta heti kun ajatukset nousevat mieleeni, suljen silmäni ja tunnen Jumalan sisälläni, ympärilläni, kaikkialla. Kaikki nämä ahdistukset ja masennukset ovat osa Jumalan suurta suunnitelmaa. Hän opettaa minulle kuinka palvella ja rakastaa Häntä.

Pyhän sanan julistaminen on osa kristinuskoa, jotta ihmiset saisivat tietoa Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta. Julistaa voi monin eri tavoin ja minulle luontevin tapa on kirjoittaa tätä blogia. Jos voin lohduttaa sanoillani edes yhtä hädässä olevaa, olen onnistunut.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s